Dobre wieści dla Konina!

11 nowych autobusów: 10 wodorowych i jeden elektryczny kupi Miejski Zakład Komunikacji sp. z o.o. w Koninie. Dzisiaj (4 listopada) w Koninie, w obecności Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Henning-Kloski, zostały podpisane umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Poczytujemy sobie to wyróżnienie za docenienie naszego pionierstwa we wdrażaniu autobusów zeroemisyjnych wodorowych – mówiła Magdalena Przybyła, prezes MZK w Koninie. – Po 2 latach testowania i regularnego użytkowania w komunikacji miejskiej autobusu wodorowego wiemy, że jest to ta droga, którą chcemy pójść. Przed nami kolejne kroki.

Przedsięwzięcie pn. „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” będzie zrealizowane w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”.  Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia został oszacowany na 49 692 000 zł, wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) to ponad 40 000 000 zł, w tym: wsparcie bezzwrotne – 36 360 000 zł, pożyczka – 4 040 000 zł. Koszty niekwalifikowane stanowi podatek VAT.

Prezes NFOSiGW Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła, że jest to bardzo ważna umowa dla NFOŚiGW. – Już od jakiegoś czasu realizujemy ogólnopolski program zielonego transportu publicznego. Jego budżet całościowy to ponad 5 miliardów 400 miliardów, natomiast 3 miliardy 400 milionów złotych to pozyskane przez obecny rząd z Krajowego Planu Odbudowy – mówiła w Koninie prezes NFOŚiGW.

– Konin jest pionierem we wdrażaniu niskoemisyjnego transportu, zwłaszcza wodorowego – zaznaczyła minister Paulina Hennig-Kloska. Przypomnijmy, że to właśnie Konin był pierwszym polskim miastem z autobusem wodorowym w komunikacji publicznej. – Konińska umowa jest częścią dużego planu rządu wymiany taboru autobusowego w miastach w całej Polsce. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie środki z Krajowego Planu Odbudowy na tak dużą skalę, na wsparcie miast małych, średnich i dużych. Ten, można powiedzieć, narodowy program wymiany taboru autobusowego w miastach od zachodniej do wschodniej ściany, od północy do południa, będzie oscylował wokół kwoty 3 miliardów 400 milionów złotych i obejmie blisko 1200 autobusów.

 To ważne wydarzenie dla naszego miasta, które stawia na ekologiczny, nowoczesny transport publiczny. Dodatkiem jest to, że od bieżącego roku jest on bezpłatnym transportem dla mieszkańców Konina – powiedział prezydent Piotr Korytkowski.

Jak poinformowała prezes MZK Magdalena Przybyła  – 14 października 2024 roku spółka rozstrzygnęła przetarg na zakup nowych zeroemisyjnych autobusów wodorowych. Przetarg podzielony był na dwie części: dostawę 5 autobusów klasy MAXI oraz 5 autobusów klasy MEGA (potocznie zwanych przegubowymi). Dostawcą autobusów klasy MAXI będzie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. z siedzibą w Koninie. Pierwsze trzy autobusy marki NesoBus trafią do Konina jeszcze w tym roku, a kolejne dwa – w I kwartale 2025 roku. Umowa została podpisana. Autobusy przegubowe dostarczy natomiast Solaris Bus & Coach sp. z o. o. z siedzibą w Bolechowie. Producent zadeklarował dostawę pojazdów do końca I kwartału 2026 roku.

Wkrótce Miejski Zakład Komunikacji w Koninie sp. z o. o. ogłosi przetarg na zakup autobusu elektrycznego.

Udostępnij na: