Kuszą ceną. Przeczytajcie zanim wpadniecie w szał świątecznych zakupów.

Święta zbliżają się coraz większymi krokami, a razem z nimi pojawia się szał świątecznych zakupów. To w tym okresie wzrasta aktywność internetowych oszustów, którzy kuszą atrakcyjnymi cenami lub poprzez manipulację, wyłudzają dane wrażliwe.

Nie każdy zapracowany rodzić ma chwilę, by pojechać do sklepu i kupić wymarzony prezent dla swoich bliskich. Szukając alternatywy zaczyna w internecie przeglądać stronę po stronie, by znaleźć w promocyjnej cenie odpowiedni świąteczny podarunek. Pochłonięty w szale zakupów, staje się mniej ostrożny, co bez skrupułów wykorzystują przestępcy.

Na swoich fałszywych stronach internetowych zamieszczają produkty w atrakcyjnych cenach, by przyciągnąć klientów. Po zakupie przedmiotu i przelaniu pieniędzy, kontakt ze sprzedającym się urywa. To nie jedyna metoda działania oszustów. Chcąc wyłudzić dane wrażliwe potrzebne do logowania się na stronie bankowości elektronicznej, wysyłają w chwili zakupu link w który należy kliknąć, by sfinalizować płatność. W ten sposób kupujący zostaje przekierowany do fałszywej strony internetowej, gdzie należy wypełnić wszystkie dane wrażliwe ( PESEL, hasło i login, nr karty kredytowej oraz PIN  itp.). Gdy powyższe informację trafia w ręce przestępców, to bez problemu będą mogli „wyczyścić” należące do kupującego konto bankowe.

By ustrzec się przed takimi działaniami oszustów, należy:

  • weryfikować sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
  • czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  • obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
  • uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
  • jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
  • czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl – BCC ZBP.

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione, niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.

 

 

 

źródło: KMP Konin

Udostępnij na: