Małe kroki w dużej sprawie

Czy szkołę da się zmieniać, czy uczeń może nie być w niej samotny? Jakich narzędzi użyć do zmiany? Nad tymi i innymi pytaniami przez tydzień (25-30 września) pracowali w Oslo uczniowi, nauczyciele, rodzice i specjaliści zaangażowani w projekt „Szkoła Naszych Marzeń – Jak nie być samotnym w szkole?”. Warsztaty metodą design thinking prowadzili specjaliści partnera projektu – NEWSCHOOL z Oslo.

Przez cały tydzień uczyliśmy się jak efektywnie rozwiązywać problemy, jak ważna jest współpraca w zespole i umiejętność komunikacji, ale także jak ważne jest to, by nie przechodzić szybko do rozwiązań, a pochylić się nad zrozumieniem danego problemu, nad zrozumieniem osób, których ten problem dotyczy – wyjaśnia Agnieszka Gołębiowska koordynatorka projektu.

Zaangażowane w proces grupy (nauczyciele, rodzice, młodzież i miejscy liderzy zmian w edukacji) pochylili się nad zdefiniowanymi przez siebie problemami: jak pracować nad jakością relacji, jak obniżać poziomu stresu uczniów, jak budować poczucie wartości ucznia jako człowieka, jak oceniać inaczej, aby zmniejszyć negatywny wpływ oceniania cyfrą, jak komunikować się językiem doceniającym i wspierającym a nie wywołującym presję.

Do projektu zaangażowano po pięciu nauczycieli, uczniów i rodziców z II Liceum Ogólnokształcącego w Koninie. Partnerami projektu są Miasto Konin, Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie oraz Konińska Spółdzielnia Socjalna SPEKTRUM.

Niepokój o nasze dzieci w szkole towarzyszy nam niemal każdego dnia, pandemiczna przerwa też odcisnęła na nas swoje piętno, dlatego cieszę bardzo, że ten projekt realizujemy. Szkoła nie będzie miejscem rozwoju jeśli zapomnimy o wartości relacji w trójkącie nauczyciel-uczeń-rodzic – mówi Witold Nowak, zastępca prezydenta ds. społecznych.

Praca w Norwegii to dopiero pierwszy krok. Praca metodą design thinking będzie trwała przez kolejne miesiące.

(Agnieszka Gołębiowska – Koordynatorka ds. Młodzieży i Projektów Kreatywnych UM Konin)

Źródło zdjęć i tekstu: www.konin.pl

 

Udostępnij na: