30 lat temu się wydarzyło! Stowarzyszenie RetroTrans wspomina!

Ruszamy w podróż cofając się dokładnie o 30 lat. Pędzimy do niedzieli 8 listopada 1992 roku, kiedy to pasażerowie MZK Konin po raz ostatni mieli możliwość podróżować po Koninie i okolicach trasami oznaczonymi literami. Zmiany, które nastąpiły następnego dnia przyniosły zmiany nie tylko oznaczeń tras, które z literowych zamieniły się na numeryczne, ale także nastąpiło zmniejszenie częstotliwości kursowania autobusów. Do tego większość z tras zostało zmodyfikowanych. Odnosząc to do liczb, biorąc pod uwagę łącznie linie dzienne oraz nocne przed zmianami Konin miał 15 linii autobusowych, po zmianach jedną mniej, czyli 14. Bardziej szczegółowo – przebieg czterech linii pozostał taki sam, 9 linii zmodyfikowano, powstała jedna zupełnie nowa linia.
W tym miejscu warto wspomnieć i przybliżyć przebieg tras przed zmianami😉

🚍LINIA „A” oraz „A-nocne”
Nadrzeczna – Buczka – Kościuszki – Plac Zamkowy – ZWM – Grunwaldzka – Warszawska – Dworcowa – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – Przemysłowa – 22 Lipca – Wyzwolenia – XX-lecia PRL – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Staszica – Buczka – Nadrzeczna
🚍LINIA „B”
Przydziałki – Zagórowska – Kościuszki – Plac Zamkowy – ZWM – Grunwaldzka – Warszawska – Przemysłowa – 22 Lipca – Zakole – Okólna – Sosnowa – Wyzwolenia – XX-lecia PRL – Warszawska – Grunwaldzka – Plac Zamkowy – Kościuszki – Zagórowska – Przydziałki
🚍LINIA „C”
Grójec – Kramska – XX-lecia PRL – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – Hurtowa – Poznańska – Spółdzielców – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – XX-lecia PRL – Kramska – Grójec
🚍LINIA „D”
Wieruszew (wariantowo Sokółki) – Wola Łaszczowa – Posada – Kleczewska – Paderewskiego – Niesłusz – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Wał Tarejwy – Kolska – Szpitalna – Stare Miasto (analogocznie w kierunku Wieruszewa)
🚍LINIA „E”
Spółdzielnia Mieszkaniowa – Kombinat – Kleczewska – Chopina – Niesłusz – 22 Lipca – Zakole – Okólna – Sosnowa – Wyzwolenia – XX-lecia PRL – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Staszica – Kościuszki – Kolska – Świętojańska – Brzozowa (w kierunku Spóldzielni Mieszkaniowej przez: Staszica – ZWM – Grunwaldzka)
🚍LINIA „F”
Janów – Kamienica – Elektrownia Pątnów – Pątnów – Gaj – Gosławice – Maliniec – FUGO – Niesłusz – Przemysłowa – Al. 1 Maja – Chopina – Paderewskiego – Międzylesie (analogicznie w kierunku Janowa)
🚍Linia „G”
Staromorzysławska – XX-lecia PRL – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Plac Zamkowy – Kościuszki – Kolska – Kamienna – Brzozowa (w kierunku Staromorzysławskiej przez: Plac Zamkowy – ZWM – Grunwaldzka)
🚍Linia „H”
Grunwaldzka – Warszawska – Dworcowa – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – Przemysłowa – Niesłusz – FUGO – Maliniec – Gosławice – Gaj – Pątnów – Cukrownia – Łężyn (analogicznie w kierunku Żychlina)
🔎Na uwagę zasługuje fakt, że przed wprowadzeniem linii „P”,linia „H” rozpoczynała z Żychlina przez Świętojańską i Wał Tarejwy i dalej po starej trasie do Łężyna.
🚍LINIA „J”
Szczepidło – Zalesie – Osada – Grunwaldzka – Kolska – Osada – Zalesie – Szczepidło
🚍LINIA „K”
Grójec – Kramska – XX-lecia PRL – Wyzwolenia – 22 Lipca – XX-lecia PRL – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Kolbego – Kleczewska – Poznańska – Warszawska – Grunwaldzka – Kościelna – Kolska – Brzeźno (w kierunku Grójca przez: Kolska – Armii Czerwonej – ZWM – Grunwaldzka)
🚍LINIA „M”
Paderewskiego – Chopina – Kleczewska – Al. 1 Maja – Dworcowa – Dworzec PKP – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Wał Tarejwy – Kolska – Kaliska – Szpitalna
🔎Warto odnotować, że przed zmianą przebieg linii „M” wyglądał nastepująco:
Staromorzysławska – XX-lecia PRL – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – Kleczewska – Paderewskiego – Chopina – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – XX-lecia PRL – Staromorzysławska
🚍LINIA „N”
Rumin – Działki – Przydziałki – Zagórowska – Kolska – Wał Tarejwy – Grunwaldzka – Warszawska – Dworcowa – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – Przemysłowa – XX Lipca – Zakole – Okólna – Sosnowa – Wyzwolenia – XX-lecia PRL – Al. 1 Maja – Dworzec PKP – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Wał Tarejwy – Kolska – Zagórowska – Przydziałki – Działki – Rumin
🚍LINIA „P”
Dworzec PKP – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Wał Tarejwy – Świętojańska – Żychlin (analogicznie w kierunku Dworca PKP)
🚍LINIA „S”
Szpitalna – Kaliska – Kolska – Wał Tarejwy – Grunwaldzka – Warszawska – Dworcowa – Dworzec PKP – Dworcowa – Al. 1 Maja – Spółdzielców (analogicznie w kierunku Szpitalnej)
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zmiana przebiegu linii „M” oraz powołanie do życia linii „S” miało związek z powstaniem nowych bloków na osiedlu w okolicach ulicy Szpitalnej.
Na uwagę również zasługuje fakt, że w historii linii literowych przewijały się warianty „bis” chociażby dla linii „D” czy „H”. Dla przykładu linia „D-bis” kursowała od ulicy Szpitalnej do ulicy Kleczewskiej, z czego kilka kursów wydłużonych było do Sokółek. Linia „H-bis” to już temat czysto wakacyjny🙂
W powyższych przebiegach tras zastosowaliśmy oryginalne, stosowane ówcześnie, nazewnictwo. I tak:
➡️Ulica ZWM to dzisiejsze Szarych Szeregów
➡️Ulica Armii Czerwonej to dziś 3 maja
➡️Ulica Buczka to dziś Dmowskiego
➡️Ulica 22 Lipca to dzisiejsza 11 Listopada
➡️Ulica XX-lecia PRL to dzisiejsza Wyszyńskiego
➡️Ulica Kramska to dziś Jana Pawła II
➡️Spółdzielnia Mieszkaniowa oraz Kombinat to przystanki zlokalizowane w ciągu ulicy Zakładowej
Jeszcze jedna uwaga dla spostrzegawczych – dawniej ulica Grunwaldzka była ulicą dwukierunkową, stąd autobusy jadące Wałem Tarejwy w obu kierunkach zahaczały o tę ulicę, co dziś może wprawiać w niemałe zdziwienie😲
Stary system charakteryzował się głównie tym (poza naprawdę nielicznymi przypadkami) że był systemem żelaznym i to nie tylko pod względem przebiegu ówczesnych tras ale także pod względem rozkładów jazdy. Godziny odjazdów były niezmieniane przez lata całe. Z upływem czasu koniński przewoźnik raczył mieszkańców, kieszonkowymi (w formie książeczek) rozkładami jazdy, które służyły pasażerom przez bardzo długi czas. Dzisiaj byłoby to raczej niemożliwe z co najmniej dwóch względów: po pierwsze takie formy rozkładów w dobie świetnie rozwiniętych technologii nie miałyby racji bytu a po drugie przy obecnie częstych korektach tras i przy częstych korektach czasów odjazdów szybko straciłyby swoją ważność…
Na koniec ostatni ważny szczegół – ostatnimi autobusami, które w tamtym czasie jako ostatnie zasiliły tabor przewoźnika (do 1992 roku) i które załapały się jeszcze do obsługi tras literowych, były niezawodne i „kosmiczne” scanie CR111M. Temat jakże nam bliski.
To tyle jeśli chodzi o 08 listopada 1992 roku i ostatni dzień kursowania linii literowych. Czasem zdarza się, że pamięć szwankuje co do detali, niekiedy z pomocą przychodzą stare mapy, notatki, rozkłady jazdy… Jednak nieoceniony okazuje się czynnik ludzki. Dziękujemy Wojtkowi oraz Leszkowi, na których zawsze możemy liczyć. Dziękujemy także konińskiej książnicy za dostęp do archiwów.

Czas więc napisać kilka słów o tym co nastąpiło dzień później czyli o początku w MZK Konin ery tras numerycznych🙂

Jak już wspominaliśmy bilans zmian był następujący: przebieg czterech linii pozostał taki sam, 9 linii zmodyfikowano, powstała jedna zupełnie nowa linia – nocna! Poniżej garść informacji o nowych połączeniachℹ

🚍LINIA 50 (dawna „A”)
Bez zmian.

🚍LINIA 51 (dawna „B”)
Zmiana polegała na tym, że trasa została trasą z dwoma pętlami zamiast jednej. 51 zaczynało na ulicy Zagórowskiej z kilkoma kursami przedłużonymi do Rumina (zastępując w ten sposób linię „N”, która została zlikwidowana a która obsługiwała dotychczas Rumin). Kolejna zmiana to przejazd ulicą Dworcową i w prawo w Aleje 1 Maja zamiast przejazdu ulicą Przemysłową. Następnie objazd V osiedla bez zmian z tą różnicą, że z ulicy Wyzwolenia autobus skręcał w lewo w kierunku Staromorzysławskiej gdzie następował koniec. Z czasem linia została zmieniona ponownie na jednopętlową (już bez Staromorzysławskiej) i w zasadzie jedyną różnicą do trasy sprzed zmian było kursowanie ulicą Dworcową zamiast Przemysłową.

🚍LINIA 52 (dawna „C”)
W tym przypadku podobnie jak wyżej, trasa z jednopętlowej zamieniona na pętle dwie – w Grójcu i na Poznańskiej. Po zmianach start w Grójcu i do ulicy Poznańskiej (do skrzyżowania z ulicą Spółdzielców) tak jak dawniej. Powrót analogicznie.

🚍LINIA 53 (dawna „D”)
Bez zmian.

🚍LINIA 54 (dawna „E”)
Od ulicy Brzozowej do Alei 1 Maja bez zmian. Natomiast dalej prosto przez Wyszyńskiego oraz Popiełuszki do Staromorzysławskiej. Z czasem ta sama sytuacja co z linią 51, pętla przy cmentarzu została zamieniona tyle, że w tym przypadku na ulicę Zakładową. Od Alei 1 Maja w lewo w Przemysłową, lewo w Paderewskiego, lewo w Chopina, prawo w Kleczewską i w lewo do pętli Zakładowa.

🚍LINIA 55 (dawna „F”)
Trasa od Janowa do Przemysłowej na wysokości byłego Konwartu bez zmian. Natomiast dalej: Paderewskiego – Chopina – Kleczewska – Al. 1 Maja – Dworcowa – Warszawska – Grunwaldzka – Wał Tarejwy – Kolska – Szpitalna

🚍LINIA 56 (dawne „H”)
Bez zmian.

🚍LINIA 57 (dawne „J”)
Szczepidło – Osada – Warszawska – Wał Tarejwy – Kolska – Dąbrowskiego – Zagórowska

🚍LINIA 58 (dawne „K”)
Linia została dość poważnie zmieniona, chociaż zachowała swój charakter, dlatego jej przebieg podajemy w całości. Zapewne dla wielu jest znany bardzo dobrze.
Brzeźno – Kolska – Dąbrowskiego – Kościuszki – Staszica – ZWM – Wał Tarejwy – Warszawska – Poznańska – Spółdzielców – Kolbego – Dworzec PKP – Dworcowa – Al. 1 Maja – Wyszyńskiego – Przyjaźni – 11 Listopada – Wyzwolenia – Popiełuszki – Staromorzysławska.

🚍LINIA 59 (dawna „M”)
Jak wyżej, czyi zmiany, dla których właściwszym będzie podanie przebiegu nowej trasy niż tłumaczenie poszczeglnych zmian.
Zakładowa – Paderewskiego – Chopina – kleczewska – Al. 1 Maja – Dworcowa – Dworzec PKP – Dworcowa – Al. 1 Maja – Przemysłowa – 11 Listopada (w przeciwnym kierunku Przyjaźni oraz Wyszyńskiego) –Zakole – Oklna – Sosnowa – Wyzwolenia – Popiełuszki – Staromorzysławska.

🚍LINIA 60 (dawna „P”)
Z Żychlina do Dworca PKP bez zmian. Linia została natomiast wydłużona do ulicy Staromorzysławskiej jadąc przez: Al. 1 Maja –Przemysłowa – 11 Listopada – Wyzwolenia – Popiełuszki.

🚍LINIA 61 (dawne „S”)
No właśnie. Z linią 61 jest ten problem, że jej przebieg jest we wszystkich zapisach źródłowych identyczny z przebiegiem trasy „S”. Jest jednak jednen mały szczegół – brak w przebiegu trasy w kierunku Spółdzielców przystanku przy ulicy Grunwaldzkiej. Może to świadczyć o tym, że przestała ona w tym czasie pełnić funkcję ulicy dwukierunkowej a ruch dla autobusów jadących Wałem Tarejwy od ulicy Kolskiej został poprowadzony nową, przedłużoną ulicą w kierunku ślimaka. Innych różnic brak.

🚍LINIA 100 (dawna „A nocna”)
Bez zmian.

🚍LINIA 101 NOCNA (nowa)
Szpitalna – Kaliska – Kolska – Świętojańska – Brzozowa – Kamienna – Kolska – Wał Tarejwy – Warszawska – Poznańska – Spółdzielców – Kolbego – Dworzec PKP – Al. 1 Maja – Kleczewska – Chopina – Paderewskiego.
🔎Linii 101 poświęciliśmy post z 29 kwietnia 2022 roku. Kto nie widział zapraszamy do skorzystania z poniższego linku👇
https://www.facebook.com/…/pb…/468160595061149/…

Naszą i Waszą uwagę poświęciliśmy w postach także dwóm liniom, które nie zostały niestety zachowane. Mowa o liniach „G” oraz „N”. Dla ciekawych tematu pozostawiamy poniżej linki do materiałów🙂

dla linii „G” post z 24 lutego 2022 roku👇
https://www.facebook.com/…/pb…/427535969123612/…

oraz dla linii „N” post z 16 lipca 2022 roku👇
https://www.facebook.com/…/pb…/520848883125653/…

Od pierwszego dnia zmian autobusy kursowały obowiązkowo z dyktami za szybą, na których obok przebiegu trasy widniały dwa oznaczenia tras czyli np. A-50, B-51, C-52 itd. Po jakimś czasie stare oznaczenia były zamalowywane i tak następowało płynne przejście w nowy czas. Chociaż zdarzały się przypadki gdy można było upolować na mieście rodzynki, czyli dykty z dwoma oznaczeniami tras na długo po zmianach😁

Zmiany w siatce połączeń, które nastąpiły od 09 listopada oprócz zmniejszenia liczby linii autobusowej o jedną (pomimo dodania jednej linii) przyniosły także zmniejszenie częstotliwości kursowania, zwłaszcza na liniach, które do tej pory kursowały dość często, dotyczyło to zwłaszcza linii „A” oraz „E”. Warto także spojrzeć na pętlę Staromorzysławska, która wcześniej była obsługiwana jedynie przez linię „G” a po zmianach już przez linie trzy – 58, 59 oraz 60😉

To tyle jeśli chodzi o rewolucję sprzed 30 lat. Naszą ambicją jest przejeździć z Wami każdą z nich. Zapał jest, na realizację musimy jeszcze chwilķę poczekać🙂

Dziękujemy, że jesteście z nami. Pozdrawiamy Was w stylu RETRO👊

Stowarzyszenie RetroTrans

Udostępnij na: